Gustafsson&Haapoja
Olen työskennellyt kuvataiteilija Terike Haapojan vuodesta 2012. Yhteistyö alkoi ajatuksesta perustaa toisten lajien museo, jossa kerrottaisiin historia heidän näkökulmastaan. Seuraavana vuonna toteutimme Naudan historian museo -näyttelyn Kaapelitehtaalle. Teoksessa perehdyttiin esim. siihen, miten jalostusteknologia on muokannut niin ihmisen kuin naudankin kehoa ja miten teollistuminen ja tehotuotanto ovat katkaisseet historian. Teos sai paljon huomiota ja Kiila-palkinnon.
Baltic Circle -festivaaleilla 2014 sai ensi-iltansa oikeussubjektiutta ja toislajisten eläinten juridisia oikeuksia käsittelevä Oikeusjuttu – The Trial -esitys.
The Trialia varten kuvattu video, jossa näyttelijät Mirjami Heikkinen, Arttu Kurttila ja Max Bremer.
2016 rakensimme Helsingin Suvilahden Tiivistämöön Museum of Nonhumanity – Epäihmisyyden museo -kokonaisuuden, johon kuului 70-minuuttinen 10-kanavainen videoinstallaatio, kansalais- ja eläinoikeusaktivistien sekä taiteilijoiden kuratoimien seminaarien sarja, vegaaninen kahvila, jonka toteutti Osuuskunta Juurikas, ja Rosebudin kirjakauppa. Museota edelsi Flow Festivalilla esitetty Embrace Your Empathy! johon kuului video ja installaatio. Epäihmisyyden museon videoarkisto koostuu sitaateista, jotka yhdessä rakentavat käsitystä siitä, miten länsimaisessa kulttuurissa on luotu käsitteet “eläin” ja “ihminen”. Teos on utopia maailmasta, jossa väkivaltainen rajanveto henkilöihin ja esineisiin, eläimiin ja ihmisiin, on menneisyyttä.
Yhteistyömme sai mediataiteen valtionpalkinnon 2016. Museum of Nonhumanity on nähty mm. Santarcangelo Festivalilla, Momentum Biennalessa, Taipei Biennalessa sekä Helsinki Biennalessa.
2020 valmistimme Helsingin taidemuseo HAMiin uuden Becoming-videoteoksen, jossa haastattelimme tutkijoita, taiteilijoita, aktivisteja, poliitikkoja, hoivaajia ja lapsia. Teoksessa he pohtivat, mitä pitäisi kasvattaa, jotta elämä olisi tulevaisuudessa mielekästä ja mahdollista. Becoming nähtiin yhdessä Epäihmisyyden museon ja kuratoimamme Jäämistö-näyttelyn kanssa.
2021 meistä tuli hetkeksi kohutaiteilijoita, kun Siat-näyttelymme Seinäjoen taidehallissa herätti paheksuntaa pohjanmaalaisissa sikateollisuuden kannattajissa. Esillä oli aiemmin Amsterdamiin tekemämme Waiting Room -ääni-installaatio, jossa kuullaan viimeistä yötään eläviä sikoja, No Data -videokollaasi sekä Nimetön (Elossa), jonka kuvasi Paavo-possu Eläinten turvakoti Saparomäellä.